ה' 28 מרץ' 2024

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קנזס

קנזס היא מדינה הנמצאת במרכזה של ארה"ב ובירתה טופיקה. המדינה גובלת עם נברסקה בצפון, מיזורי במזרח, אוקלהומה בדרום וקולורדו במערב. קנזס ממוקמת במרחק שווה מהאוקיינוס האטלנטי והשקט.

היסטוריית קנזס

אוכלוסיות של אינדיאנים התיישבו בקנזס אלפי שנים לפני הספירה. האירופאי הראשון שהגיע לאזור היה, ככל הנראה, הקונקיסטדור פרנסיסקו וסקס דה קורונדו בשנת 1541.

רוב שטחה של קנזס נכלל בשטח שסופח לארה"ב בשנת 1803 לאחר שנרכש מידי הצרפתים ברכישת לואיזיאנה. בשנים 1812-1821 היה חלק זה של קנזס חלק מטריטוריית מיזורי והיא התפתחה להיות נקודות מעבר בדרך ליוטה וקליפורניה.

חלקה הדרום מערבי של קנזס היה חלק מהאימפריה הספרדית ובהמשך חלק ממקסיקו ומרפובליקת טקסס עד שנת 1848. במאי 1854 התקבל חוק קנזס נברסקה אשר הוביל להקמת טריטוריית ארצות נברסקה וקנזס ובו "ריבונות העם" תקבע בכל מקום את נושא העבדות. הדבר הוביל למחלוקת רבה סביב נושא זה, כשבין לבין שתי הטריטוריות הקימו ממשלות משלהן ובהתנגשויות אלימות שלוו מצאו מאות את מותם, מה שהוביל לכינוי של הטריטוריה כ"קנזס המדממת".

קנזס הפכה למדינה ה-34 של ארה"ב בינואר 1861 ביוזמתו של אברהם לינקולן. ההכרזה על קנזס כמדינה באה מתוך הרצון לחזק את כוחם של המתנגדים לעבדות. המדינה שנוצרה לא כללה את החלק המערבי של הטריטוריה, שהוא כיום חלק ממדינת קולורדו.

בפברואר 1881 הייתה קנזס למדינה הראשונה בארה"ב שאסרה מכירת אלכוהול בתחומה.

גאוגרפיה

במחוז אוסבורן במדינה נמצא המרכז הגאודטי של צפון אמריקה. המחוז מהווה נקודת ייחוס לכל המפות המיוצרות על ידי הממשל בארה"ב. נקודת המרכז של 48 המדינות הנמצאות על גבי יבשת אמריקה נמצא במחוז סמית' ליד העיר לבנון. נקודת המרכז של המדינה היא במחוז בארטון.

קנזס נמצאת במרכז המישורים הגדולים של ארה"ב בגבהים של 230 עד 1,200 מטרים. הנקודה הגבוהה ביותר במדינה נמצאת בהר סאנפלאוור.

כלכלת קנזס

נכון לשנת 2003 היה התוצר הגולמי של המדינה כ-93 מיליארד דולרים והוא היווה גידול של 4.3% לעומת 2002. התוצר הגולמי הממוצע לנפש היה באותה שנה כ-29 אלף דולרים כששיעור האבטלה עמד על 4.9%.

התוצרת החקלאית של המדינה כוללת בקר, חיטה, דורה, סויה, חזיר ותירס. מוצרי התעשייה המרכזים של קנזס כוללים מוצרים לענף התחבורה, ייצור מטוסים מסחריים ופרטיים, מוצרי מזון, מוצרים כימיים, מוצרי דלק ואתרי מכרות.

המדינה נמצאת במקום השמיני בין מדינות ארה"ב בכל הנוגע להפקת נפט, כשבה מפיקים בממוצע כ-2.8 מיליון חביות נפט בשנה. גם בתחום הפקת גז טבעי נמצאת קנזס במקום השמיני בין מדינות ארה"ב.  

קנזס הייתה למדינה הראשונה בארה"ב שבה חוקק חוק לתשלום פיצוי פיטורים בשנת 1910.

ממשל ופוליטיקה

קנזס מחולקת לכדי 105 מחוזות ובשטחה כ-628 רשויות.

קנזס נחשבת לרפובליקה לה שלוש רשויות שלטון – רשות מבצעת, מחוקקת ושופטת.

הרשות המבצעת כוללת את מושל המדינה כשכרגע עומדת בראשה לורה קלי מהמפלגה הדמוקרטית, סגן המושל, התובע הראשי, מזכיר המדינה, שר האוצר, ושרי החינוך. כל בעלי התפקידים נבחרים לחוד לתקופה של ארבע שנים ויכולים להיבחר אך ורק לשתי קדנציות.

הרשות המחוקקת מורכבת משני בתים – האספה הלאומית של קנזס בה 125 חברים וסנאט קנזס בו 40 חברים.

בראש הרשות השופטת עומד בית המשפט העליון שבו חברים כשבעה שופטים הממונים על ידי המושל ומאושרים על ידי בית המחוקקים. שיטת המשפט מבוססת על שיטת המשפט האנגלית ובעלת השפעה של המשפט האזרחי הספרדי.

המדינה מאפשרת התערבותם של האזרחים באמצעות יוזמה אזרחית, משאל עם ואישורי חוק.

עד שנות ה-60 הייתה המדינה דמוקרטית באופייה אך עם הזמן הפכה יותר ויותר שמרנית. ב-1999 החליטה מועצת החינוך של קנזס לא ללמד את תאוריית האבולוציה ובשנת 2001 חזרה בה המועצה מהחלטה זו. ב-2005 נאסרו במסגרת חוקי המדינה נישואים חד מיניים במדינה עד שהשתנתה ב-2015 בעקבות פסק דין אוברגפל נגד הודג'ס.

משנת 1964 תומכת קנזס במועמדים רפובליקנים לנשיאות ארה"ב.

קנזס, כמו שאר מדינות המערב התיכון בארה"ב, סובלת מנטישה של אוכלוסייה. בשנים 1996-2004 עזבו את מדינות המערב התיכון כחצי מיליון תושבים כשלמעלה מ-50% היו בעלי תואר אקדמאי. על מנת לצמצם העזיבה מציעה קנזס הקלות מס לבעלי תארים אקדמיים ואף לתושבים חדשים המגיעים לגור במדינה.

השכלה בקנזס

במדינה קיימים כ-37 מוסדות להשכלה גבוהה בהם לומדים כמעט 90 אלף תלמידים. האוניברסיטה הגדולה במדינה היא אוניברסיטת קנזס ובה כ-28 אלף סטודנטים. לאוניברסיטת קנזס קמפוס מרכזי בעיר לורנס, מרכז רפואי בקנזס סיטי ואף קמפוסים בוויצ'יטה, בסלינה ואוברלנד פארק.

רוצים לדבר עם המומחים שלנו ?

השאירו פרטים ונחזור אליכם

ויזה לארה״ב
מדריך מלא וחינמי להוצאת ויזה לארצות הברית
חדש
SIM לארה״ב
מדריך מלא וחינמי להוצאת SIM לארצות הברית
מבצע מיוחד
דילוג לתוכן