ה' 28 מרץ' 2024

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קרוליינה הצפונית

קרוליינה הצפונית היא מדינה במזרחה של ארה"ב. המדינה הייתה אחת מ-13 המושבות המקוריות שמרדו בשלטון הבריטי בעת המהפכה האמריקאית ובכך תרמה להקמת המדינה.

קרוליינה הצפונית גובלת בדרומה עם קרוליינה הדרומית וג'ורג'יה, במערב עם טנסי ובצפון עם וירג'יניה. המדינה שוכנת לחוף האוקיינוס האטלנטי.

היסטוריה

לפני התיישבות האירופאים במקום התגוררו באזור מספר שבטים אינדיאנים ובהם שבט הצ'רוקי. אזור המדינה הוא האזור הראשון בו ניסו מתיישבים מאנגליה להקים מושבה. סר וולטר ראלי קיבל שני זיכיונות להקמת שתי מושבות בחופי המדינה בשנת 1850. ניסיונות אלו כשלו כשבאחד מהם באי רואנוק כל המיישבים נעלמו כלא היו ועל כן המושבה כונתה "המושבה האבודה".

בסוף המאה ה-17 התקיימו מספר יישובי קבע באזור קרוליינה, שכללו גם את שטחה של טנסי היום. ב-1712 הפכה קרוליינה הצפונית למושבה נפרדת וב-1776 הייתה לראשונה מבין המושבות אשר הורתה לנציגה בקונגרס הקונטיננטלי להצביע בעד עצמאות מהבריטים.

בנובמבר 1789 אישרה קרוליינה הצפונית את חוקת ארצות הברית והפכה למדינה ה-21 באיחוד.

בשנת 1840 נבנה במדינה בניין הקפיטול בראלי הקיים עד היום.

במהלך המאה ה-18 נבנתה במדינה דרך רצופה עצים לאורך 280 ק"מ הידועה בשם "דרך האיכרים". הדרך קישרה בין פייטסוויל לבת'ניה ואפשרה את פיתוח המסחר במדינה וחיבור של אזורי החוף עם אזורי הספר.

למרות שהייתה מדינת עבדות רק כ-2% מתושבי המדינה החזיקו בעבדים. רוב האיכרים במדינה לא החזיקו עבדים ובמדינה התגררו כ-30 שחורים חופשיים. המדינה הייתה מפולגת בדעותיה בכל הנוגע למלחמת האזרחים והיא הייתה האחרונה שפרשה מהאיחוד במאי 1861.

המדינה שלחה כ-125 אלף חיילים להילחם עבור קונפדרציית המדינות של אמריקה – יותר מכל מדינה דרומית אחרת בארה"ב כש-40 אלף מאותם חיילים נפלו בקרבות שרובם נערכו בוירג'יניה אך גם בקרוליינה הצפונית עצמה. הקרב הזכור שנערך במדינה היה הקרב בנטונוויל.

במהלך המאה ה-20 הפכה המדינה למובילה בכל הנוגע לייצור חקלאי ותעשייתי. המדינה ממוקמת שמינית בייצורה התעשייתי שכולל מוצרי טקסטיל, מוצרים כימיים, מוצרי חשמל ומוצרי נייר. תעשיית הטבק מהווה נדבך משמעותי עד היום בנוגע לכלכלת המדינה.

לקרוליינה הצפונית היו שלוש חוקות. הראשונה אושרה בשנת 1776, השנייה ב-1868 לאחר חזרת המדינה לאיחוד והחוקה השלישית ב-1971.

גאוגרפיה

בחלקה המערבי של המדינה ישנו את רכס הרי גרייט סמוקי והרי בלו רידג' המהווים חלק מהרי האפלאצ'ים. רוחב רצועות ההרים נע בין 160 ק"מ ל-303 ק"מ. רוחבה של המדינה ממזרח למערב הינו כ-800 ק"מ ושטחה 135 אלף קמ"ר.

את המדינה ניתן לחלק לשלושה אזורים גאוגרפיים – רצועת החוף, אזור פיידמונט ורצועת ההרים.

ממשלה ופוליטיקה

בירת המדינה היא ראלי והמושל נכון להיום הינו רוי קופר חבר המפלגה הדמוקרטית. שני הסנטורים המייצגים את המדינה הם ריצ'רד בר ותום טיליס – שניהם מהמפלגה הרפובליקנית.

בראש הרשות המבצעת עמוד מושל המדינה ומתחתיו סגנו. בין היתר כוללת הרשות המבצעת גם שמונה ראשי מחלקות נבחרים המהווים חלק ממועצת מדינת קרוליינה הצפונית. עשרה ראשי מחלקות אחרים ממונים על ידי המושל ומהווים חלק ממשלת קרוליינה הצפונית.

בית המחוקקים של קרוליינה הצפונית מורכב משני בתי נבחרים – הסנאט בו 50 חברים ובית הנציגים בו 120 חברים.

הערכאה העליונה במערכת המשפט במדינה היא בית המשפט העליון של קרוליינה הצפונית ובו כשבעה שופטים. תחת בית משפט זה מצוי בית המשפט לערעורים של קרוליינה הצפונית. הערכאות הנמוכות יותר כוללות את מערכת בתי משפט עליונים, מחוזיים ומערכת בתי משפט השלום.

בתי המשפט העליונים במדינה דנים בפשעים חמורים, תביעות אזרחויות העולות על סכומים של עשרת אלפים דולרים ואף בערעורים של בתי המשפט המחוזיים. בתביעות פליליות ההחלטה ניתנת באמצעות כ-12 מושבעים, כשבתביעות אזרחיות ברוב המקרים מוותרים הצדדים על אותם מושבעים.

בתי המשפט המחוזיים דנים בענייני משפחה, בתביעות אזרחיות מתחת לסכומים של עשרת אלפים דולרים, בעבירות המוגדרות "עוונות" ובעבירות נוער.

מערכת בתי המשפט השלום דנים בעבירות המוגדרות "חטאים", עבירות תנועה, תביעות שאינן עולות על 4,000 דולרים ותביעות פינוי שוכר.

כלכלת קרוליינה הצפונית

התוצר הגולמי שנרשם בשנת 2003 במדינה היה כ-314 מיליארד דולר, כשההכנסה הממוצעת לנפש באותה שנה הייתה כ-28 אלף דולרים, מה שמיקם את המדינה במקום ה-28 בין כל מדינות ארה"ב.

התוצרים החקלאיים המרכזיים של קרוליינה הצפונית כוללים עופות, ביצים, חומר גלם  לטבק, חזירים, מוצרי חלב, בקר וסויה. בתחום התעשייה מצטיינת המדינה בייצור חומרי טבק, טקסטיל, מוצרים כימיים ומוצרי חשמל.

שארלוט היא העיר הגדולה במדינה ומהווה את מרכזה הפיננסי והבנקאי. מעבר לכך קיימת במדינה תעשיית סרטים רחבה ובה אולפנים רבים דוגמת "ריילי דורהם" ו"שארלוט ווילמינגטון".

ב-1999 נפגעה המדינה מהוריקן שהביא להצפות קשות. בעיירות מסוימות נאלצו התושבים לעזוב את המקום, כשבעיירה גריפטון התגוררו לפני ההוריקן כ-2,500 תושבים כשחלק משמעותי מהם לא שב לגור שם.

דמוגרפיה

מרבית השחורים במדינה מתגוררים בחלקה המזרחי לאורך מישור החוף ואף ברמת פיידמונט, שם גם היו מרוכזים מטעים רבים לפני מלחמת האזרחים. במערב המדינה מצויים תושבים ממוצא בריטי, כשאינדיאנים משבט לומבי מרוכזים במחוז רובסון.

עד אמצע שנות ה-60 של המאה ה-19 היו במדינה מספר מצומצם של מטעים כשרוב המשקים החקלאיים נחשבו לקטנים ולא החזיקו בתחומם עבדים שחורים.

רוצים לדבר עם המומחים שלנו ?

השאירו פרטים ונחזור אליכם

ויזה לארה״ב
מדריך מלא וחינמי להוצאת ויזה לארצות הברית
חדש
SIM לארה״ב
מדריך מלא וחינמי להוצאת SIM לארצות הברית
מבצע מיוחד
דילוג לתוכן